Остров Крк - Остров Раб - Мюнхен

Изведнъж имаше 4 дни уикенд-празници-Великден. Какво да правиш, как да прекарваш свободното си време? И тогава някои от нас (няма да назоваваме имена, в момента няма значение) излязоха с идеята да отидем в Хърватия за тези дни. Не много далеч, красив път през Алпите, малко хора на морето (защото е извън сезона), относително топло и приятно. Топлина и то така, че веднага и почти евтино да се иска конкретно, и тази крайна цел беше одобрена бързо и без дебати. Маршрутът предизвика малко колебание: или да вървите по скучни и платени автобани, или по малки и криволичещи, но ужасно красиви алпийски планински пътища. Но в крайна сметка те се съгласиха, че красотата е изпълнена с по-дълго време за пътуване.

За някои, не много дълго време, австрийските автобани станаха значително по-евтини от преди: достатъчно е да си купите специален винетен стикер на предното стъкло при влизане в Австрия (стикер за 10 дни пътуване струва 6.70 евро). Тъй като обаче автобанът Залцбург-Любляна премина през няколко големи и много малки тунела, трябваше да доплатя за някои участъци по старомоден начин: хората в кабините (както в Шерем-2). В резултат на това общите разходи за билета бяха приблизително равни на разходите за изгорен бензин (около 1 евро на литър, 7 литра на 100 км). Бяхме притеснени за паспорта ми: как ще се държи, когато бъде представен на границите. И аз имам обикновен съветски паспорт от стар стил, но украсен с шенгенска мултивиза. И информацията в интернет за това, което все още е необходимо за пътуване през Словения, се оказа неясна. Решихме да стигнем до крайност, че ако не им бъде позволено да отидат там, бихме искали да се мотаем в Италия.

Граница номер 1: Австро-Словения. Ура! Всичко се получи. Словенският полицай попита само за крайната цел на нашето пътуване, казаха му: Хърватия, остров Раб - и това е, можете да отидете по-нататък. Изгубени за това време - около 5 минути максимум. Минахме края на Любляна. Ще е необходимо да проучим по-подробно столицата на NSK (www.laibach.nsk.si) и родината на Laibach (вж. Пак там). Освен това пейзажът около Автобана започна забележително да ми напомня за испански. Това е точно същият автобан и жълтите хълмове наоколо, едно към едно, както по пътя от Барса до Салоу. Но след това малко се заблудихме. Имахме нужда от път номер 61, табелата беше вдясно, обърнахме се там и след 10 минути бяхме някак на границата с Италия.

На следващата сутрин се качихме в колата и потеглихме обратно през острова. Като начало, залитнахме малко около островната столица - град Крък, нищо толкова, много хубаво. Цените в магазините за храна, сувенири, дрехи, обувки обаче са много пикантни. Тоест точно същото като в същата Германия-Австрия. Всъщност северната част на Хърватия е специално насочена към немско-италиански туристи. Там всички говорят немски. Няма проблем, дори стари пари. Но оттам идват толкова много италианци. Те имат своята историческа родина отвъд морето, в която едно и също море и същите скали. Защо да го обикалят и да отиват в Хърватия с практически същите цени - не е ясно.

По-нататък на връщане се обърнахме към източната част на острова (тази, която е разделена от пролива от континента), за да огледаме пещерата в скалата, където пътеводителите препоръчаха да се търси. Пещерата се оказа много плитка, общо 110 метра, видяхме много повече и по-дълго. След това тръгнахме покрай околните скали надолу към морето. Като цяло по-голямата част от повърхността на остров Крък е каменна пустиня, обрасла с рядка трева, храсти, хвойни, борове. Естествено растящите дървета с височина над 5 метра са много редки там. Но готино. Усукани малки борове и всъщност целият пейзаж прилича на гигантска инсталация на бонсай. Освен това всички повече или по-малко хоризонтални повърхности са маркирани в области с малки символични огради, направени от едно и също подножие на камъка, просто спретнато сгънати, без никакъв цимент. Местните хора ни казаха, че цялата тази земя (ако почти солиден камък, покриващ островите може да се нарече така) отдавна, по някаква причина, за всеки случай, е била разделена на парцели (по 6 декара всеки?) От собствениците на остров. И тези полуметрови огради са границите на парцелите, върху които, все едно, с изключение на същия светлосив камък и закърнели борове с храсти от хвойна, няма нищо. Забавен.

Поглеждайки към часовника, решихме да продължим напред. Обратно през острова, обратно към моста, след това надясно и на юг по крайбрежната магистрала. Като цяло е красиво. Пътят е символично ограден на места; няма какво да се направи, за да се падне от 100-метрова скала при рязък завой при неуспешен завой. Местните пътни полицаи, разбира се, са ангажирани с поставянето на табела 40 в селото и скриването в далечината с радар. По пътя от моста на Крк до Яблонец - кей с ферибот до Раб (около 80-100 км), попаднахме на 3 такива засади. Пристигащите шофьори обаче предварително ги предупреждават с фарове, това е обичайно.

Билетът за ферибота струваше 168 куни обратно. До Раб отнема около 15 минути, на него са поставени около 20-25 коли. Източният край на остров Раб ни срещна с негостоприемна стена от плътен жълт камък. Изглеждаше напълно мрачно и безжизнено. Колите, които пристигнаха на ферибота (включително и ние), бързо се наредиха в каравана и потеглиха към западната част на острова.

След като прекоси централната планинска верига, се оказа, че западната част на острова е доста населена, зелена и красива. Карахме още малко и тогава се оказа, че сладкият пансион, който сме гледали, се намира точно на главния път, свързващ всички села от западната част на острова с ферибот. Нафиг-нафиг на терапевта! А оттам до морето имаше 500 м. Въпреки че обещаваха стая с изглед към нея. Съмнявам се дали бихте могли да го видите през други къщи и дървета оттам. В този момент дори имах идея: за последващи резервации на курортни хотели започнете не от звездния им рейтинг и от гледката от прозорците, а от разстоянието от стаята до морския плаж. Това, IMHO, е основната характеристика и е необходимо да се изисква включването му в договора.

Тогава те решиха да направят същото като предния ден. Изоставихме количката и тръгнахме по брега да търсим убежище. Забавно нещо: нямаше места в солидния местен хотел Падова (3 ***), но в близкия дом за гости - моля, отличен двустаен апартамент с кухненски бокс и 8-метрова лоджия с изглед към морето - 20 евро на ден. За цялото число. Добре. Бързо го грабнахме и отидохме, преди да е станало късно, да запасим храна за утре в местния супермаркет. По споразумение, поради ограничени финанси, те решиха да се хранят в ресторанти не повече от 1 път на ден, тоест да вечерят, а всички останали ястия трябва да бъдат предшествани от независимо готвене в съоръженията, прикрепени към жилището, т.е. във вградения кухненски бокс. Като цяло цените в ресторантите също не са нищо особено, атрактивно. Бяхме изненадани от доста скъпите ястия с морски дарове в сравнение с месните. Вероятно все още не беше сезонът за тях.

След това имаше вечерна разходка из града, посещение на магазините, удивление от нереално високите им цени и кратко посещение на интернет кафене. На следващия ден беше почивен ден. Основно изследвахме острова и ходехме пеша. Обичаше компактния стар град, стоящ на скалиста островна стрела. В задната част на къщите, обаче стоящи високи, се разчупваха морски вълни, а от предната част на града, обърната към залива, изобилно запълнена с яхти и лодки, както подобава, беше организирана насипна алея. Бях приятно впечатлен и от пълното отсъствие на рускоговорящи хора и надписи на руски. Има малко такива места на земята, особено в курортите. Всичко тук е фокусирано предимно върху германците и отчасти върху италианците.

Връщайки се, след като за пореден път обиколиха каменните лабиринти на къщи до кея, те намериха стояща лодка, окачена с покани за морски екскурзии. 10 евро на нос. Решихме да яздим. В противен случай останалото (макар и толкова кратко и зрително) би било някак непълно. За тези пари корабът ни пренесе до остров Паг по крив път, заобикаляйки островчетата Вели Лаган, Мали Лаган и Делфин (около час). Хората на кораба бяха свои, мнозина чукаха задниците и всички възрастни без изключение мощно ферментираха през целия път. 2-часовата разходка около остров Паг направихме сами. Островът вероятно е дори по-дълъг от Крк, но северната му част се простира на 15 км от тясно черво. Цялата територия е нарязана на квадрати с каменни огради, познати от остров Крк, но този път по-малко изоставени, след което овцете пасат. Завръщането в Раб беше извършено за половин час, акостирането беше извършено ясно, въпреки пиянството на капитана и помощниците.

Ако имате някакви допълнителни въпроси, можете и трябва да се свържете с мен чрез сапун [имейл защитен]