Лятна скица

беше много

лятна

езерото Телецкое

Реших да публикувам няколко снимки от споменатото лятно пътуване. За начало ето луната. Тя, разбира се, е много по-полезна от слънцето. Известно е, че луната свети през нощта, а слънцето през деня, когато вече е светло. Но само аз те измамих малко, всъщност не луната свети. Оказва се, че и слънцето може да бъде полезно.

Когато се опитва най-добре да даде малко светлина в тъмен и мрачен ден. Както вероятно вече се досещате, говорим за затъмнение.

През лятото на 2008 г. в Горно-Алтайск разгледахме пълно слънчево затъмнение. Вместо традиционните пушени стъкла, решихме да използваме ултрамодерни метеорологични технологии и да гледаме слънцето през полупрозрачни облаци. Но те просто не изчислиха малко, оказа се, че на последния етап през тях не се вижда нищо, каква корона трябва да пламне ... Но това беше много любопитно действие, когато за няколко минути всичко потъмня и звездите се включиха (облаците бяха само пред слънцето)

Нека продължим темата. Нека да разгледаме Горно-Алтайск, тъй като говорим за това. Това е единственият град в целия регион, Република Алтай. Не е забелязан в нещо особено забележително, но всички алтайски пътища започват в този град и пътникът едва ли ще успее да го заобиколи. Въпреки това, притиснат от ниски планини, градът изглежда доста отгоре.

Ако слезете, зелените хълмове ще се издигнат от различни страни. Това е основният мотив, който озарява доста монотонното градско развитие. Сбогувайки се с града, ще посетим автогарата. Тъй като в региона няма железопътни линии или редовни полети, това място служи като основна транспортна врата към републиката.

От Горно-Алтайск ще се придвижим към северозападния край на езерото Телецкое. Селищата Артибаш и Йогач са центърът на този воден ресурс. Всъщност това е едно селище, разделено с мост на две села. Бия започва от езерото Телецкое, но тясното и дълго езеро преминава в реката толкова плавно, че е невъзможно да се каже точно къде езерото все още продължава и къде реката вече тече. За по-голяма яснота решихме да приемем, че реката започва от моста. Чудя се от къде е започнало преди моста да е построен:)

Повечето от селищата са разположени по бреговете на езерото. Йогач се простира по левия бряг.

И на противоположната страна, съответно, Artybash. На всякакви схеми, в графици, в приветливите песнопения на таксиметровите шофьори се споменава той, докато Йогач, поради някаква неясна географска несправедливост, обикновено мълчи.

И в двете села има яхтени пристанища, от които моторни лодки и моторни лодки тръгват за екскурзии по езерото. Но Йогач има повече възможности за настаняване, поне ни се струваше. Но в Artybash има няколко заведения за хранене и официално бюро за екскурзии. В случай на недостиг на хора в бюрото, можете да се споразумеете за пътуващите на езерото, тъй като цените на моторните лодки са много осезаеми.

Ниските хълмове започват непосредствено зад селата. Някои от тях могат да бъдат изкачени и оттам трябва да се открият величествени панорами на езерото. Наистина не проверихме. А вечер привечер те се осветяват в лъчите на залязващото слънце. След това, когато се стъмни, светлините се включват по насипите и селата изглеждат много живописни.

Красиво е и рано сутринта при изгрев слънце, докато вятърът все още не е включен, огледалната повърхност на езерото не е обезпокоена от вълнички, местните жители и почиващите не са се събудили и само птици кръжат в мълчание отгоре водата.

Езерото Телецкое е кръстено така от сибирските пионери на местното алтайско племе Телеут, което също се е наричало Телес. На Алтай той се нарича просто Алтин Кол (Златното езеро).

Езерото е разположено в тектонски басейн, наподобяващ по своите форми огромна пукнатина под формата на обърната надолу „L“. Той се простира на почти 80 км с ширина не повече от 5 км, а максималната му дълбочина надвишава 380 метра. Поради тази конфигурация езерото Телецкое се нарежда на 25-то място сред най-дълбоките езера на планетата и е гигантски резервоар с прясна вода.

Южната част е по-просторна и заобиколена от високи планини. След около две трети от дължината си езерото променя посоката от меридиана към ширина, като се обръща на запад. Планините отстъпват място на ниски хълмове, а ширината и дълбочината значително намаляват. В западния край от езерото изтича река Бия, която след вливането си в Катуня дава началото на Об.

Всички екскурзии по езерото започват от Artybash или Iogach. Има път и до южното крайбрежие, през Акташ, но можете да го използвате, ако планирате да пътувате с терен, и то само през лятото. Когато планирате пътуване до южното крайбрежие, струва си да помислите, че наемането на UAZ с шофьор в Горно-Алтайск ще струва повече от моторна лодка в Artybash.

Няма да правим изключение и ще отидем на екскурзионна лодка от Artybash. Гледайки напред, ще кажа, че не успяхме да стигнем до южния край. Корабите обикновено акостират малко след почивката, близо до водопада Корбу. Там правят спирка, след което отплават обратно. И нямахме време за моторна лодка.

Ако погледнете картата, езерото изглежда като дълга, извита наденица. Когато обаче плувате по него, това подобно на наденица удължение не се усеща, защото в действителност езерото непрекъснато променя посоката си. Не много, но достатъчно за фрактури и стърчащи носове, за да блокират гледката.

Водата в езерото е много бистра, но поради голямата дълбочина изглежда тъмна. Прозрачността се „хваща“ само при стръмни скалисти брегове.

И ето как изглежда езерото в най-широката си точка. Това е прекалено много. Зад полукръглия хълм, разположен леко вдясно от курса, завийте на юг.

Водопадът Корбу, който беше условната цел на нашия маршрут, не представлява особен интерес. Поне за нас той не изглеждаше нещо особено. Но примамливото синьо и планините в южната част изглеждаха много привлекателни.

Някой ден, може би, ще се върнем към езерото и ще плуваме до южния бряг. Там, в долината Чулишман, има много интересни неща: каменни гъби, проходът Кату-Ярик и възхитителният каскаден водопад Учар. Но това ще е друга история:)

Да отидем сега дълбоко в планините Алтай. Там, където малка бърза Мулта си проправи път през планинската верига. Нашата цел ще бъдат Мултинските езера, разположени по-далеч, но засега просто се разходете по долината на реката.

Панорамите, отварящи се от височината на планинските пътеки, буквално спират дъха ви. Това се усеща особено след бързо изкачване;) На дъното има малки къщички на селото и центрове за отдих. Наблизо реката лъкатуши като сребриста лента. А хоризонтът е покрит с каскади от сини планини.

Плътни виолетово-бели облаци се вихрят в необичайно синьо небе.

На върховете от време на време се натъкват на скалисти образувания, които значително улесняват задачата за проследяване на изкачвания и спускания по стръмни склонове.

Дърветата, повалени от мълнии, са често срещани, а горите изглеждат дрипави и дрипави, създавайки естествен контраст с плавните линии на далечни планини.

В края на Горно-Алтайската част ще стигнем до Мултинските езера. Винаги съм искал да посетя истински планински езера. Разбира се, планирахме да имаме повече време, за да стигнем до горното езеро. Но дори и стореното остави най-блажени впечатления.

Пътят от село Мулта минава през село, наречено Маралник. Можете да стигнете до Маралник с обикновена кола на около 15 км по черен път. Но освен това, приблизително същото, пътят е проходим изключително за задвижване на всички колела. Калта и бродовете през Мулта и нейните притоци са често срещани тук.

Първоначално искахме да отидем пеша, но в крайна сметка се разбрахме да се повозим на планински автобус, известен още като попова лъжичка. Като съпътстващи пътници получихме прекрасна компания от жители на Барнаул, които отидоха до езерата с цяло семейство. По пътя всички весело се шегуваха. Най-силното треперене в условията на една свободна ръка, която едва успя да се задържи, добави към настроението, наистина не разбирам защо, докато другата ръка взе най-прякото участие в опитите за унищожаване на запасите от бира, останките от които ние бяха любезно третирани.

15 км до езерото, за да отидете 2-3 часа, по-бързо няма да работи. Пътят нагоре е труден и от време на време все пак трябва да спрете, за да отворите и затворите портите зад себе си в оградите, които блокират пасищата на марала. Качваме се до първото езеро. Това е най-доброто, освен това само пеша.

Първото, долно езеро, най-посещаваното от групата мулти езера. В близост до брега има палатки, тук-там се разхождат хора. Но все още усещате отдалечеността на тези места от цивилизацията. Езерната вода е топла и изненадващо бистра, а цветът е подобен на водата в басейна. В зависимост от осветлението, той променя цвета си от син до синьо-зелен.

Половникът чака само 2 часа, затова го пускаме, плуваме и отиваме до следващия резервоар. Пътят минава там около първата, отдясно, залесена, страна.

Езерата са разположени много близо едно до друго и са свързани помежду си с канал, наречен "Шум". Очевидно в канала има много камъни и гранитни блокове, които водата тече наоколо с весел шум. Останалата част от пътя е най-добре да се направи направо по канала, скачайки от камък на камък.

Средното езеро е много по-малко населено. Тук цари тишина и почти никой. Снежните върхове вече са близо. Наистина исках да отида по-далеч, до върховете и до далечните езера, но беше време да се върна, за да стигна навреме преди да се стъмни.

На връщане отново плувахме в долното езеро. След това, минавайки покрай палатките, срещнахме нашите познати от Барнаул. По традиция те ни поканиха на чаша с буркан с домашни краставици, за което много благодарим им, беше много полезно по пътя, който ни очаква:)

Извървяхме около 3 километра, дори пропълзяхме над един дънер през първия брод, когато Звярът ни настигна. Отлични момчета отидоха там, а също и жители на Барнаул. Звярът беше натъпкан докрай, но те ни казват, качвайте се на стъпалата! Първоначално игнорирахме тяхното предложение. Но тогава си мислим, защо наистина да не опитаме. Така че изкарахме почти целия път обратно по стъпалата, държейки се за покрива и чувствайки се като бързи ездачи, тя-хо! И още една благодарност на хората от Барнаул:)

На следващата сутрин на връщане решихме да снимаме парче от долината Уймон. С помощта на фотографията, разбира се, не можете да предадете нейните гледки: плоската продълговата долина е заобиколена от всички страни от задимени планини. Но ако си представите, че такъв пейзаж се вижда във всички посоки, можете да получите някакво впечатление.