Пещери на Южен Урал

Доклад за пътуване от пилота на най-малката кола в групата, но въпреки това истински и офроуд.

текст: Кирил (Джини) МАТВЕЕВ
снимка: членове на експедицията

Маршрутът Москва - Южен Урал - Москва мина:)

Южен Уралски пещери Доклад за пътуване

Понякога е необходимо да напиша репортаж за някакво събитие и аз дърпам всичко до последно, защото изглежда, че няма за какво да се пише, но е необходимо да се напише. Но сега съвсем различен случай снощи се върнахме от офроуд експедицията „Пещерите на Южен Урал“ и аз припаднах без да разтоварвам колата „направо от вратата“, а на сутринта, събуждайки се по челябинско време, аз направих си кафе и последните три часа пред мен съвсем ясно се появяват изображения на планински реки, пещери, тайгови гори, усещам миризмата на огън и умиращ "възел" на носа си и ръцете си, когато вляза в банята, автоматично се разтегнете, за да включите челото вместо превключвателя. И така, нека започнем. Вече минаха повече от 10 часа, откакто се върнахме в Москва и гласовете на приятели от 38-ия канал на радиостанцията вече не се чуват, фразата „затварящото движение започна, колоната е сглобена“ вече няма да звучи. В крайпътно кафене, колкото и усърдно да искахме да изключим телевизора, все пак успяхме да чуем последните новини от ушите си. И изведнъж ми стана ясно, че светът е бъркотия, няма достатъчно истински експедиционен, маршируващ ред, когато всеки на негово място и всеки прави обща кауза заедно, стремейки се към една цел, но очевидно това е възможно само когато установявате лагер под дъжда на поляна и инстинктивно стигате по-близо до другарите си, сгушени около огъня, стопляте се и споделяте всичко, което имате. Без патос и без арогантност, точно така изглежда истинската Свобода, когато очите не могат да определят отдалечената точка на хоризонта, защото тя изглежда безкрайна, а не ограничена от квадратните метри на съседа в стълбището.

Московска дама - твърде много.

Всички, които са ви познавали преди - те могат да бъдат вкарани в едно със сидир (B.G.)

Пътна помощ.

На втория ден от пътуването ни по магистралата видяхме летяща от пътя кола на Nissan и край него вървеше абсолютно изгубен беден шофьор, който отчаяно погледна колата си, след това жена си и детето си с виновен поглед. Ръководителят на експедицията Леня Немодни веднага каза по радиото, че спираме и се опитваме да помогнем на човек. Момичетата веднага изскочиха от колите и закараха детето и съпругата си на тяхно място, за да ги почерпят с чай и бисквитки. Много добре. И започнахме да мислим как да помогнем и да изкараме колата от канавката на пътя. Имаше много варианти, но последният проработи: закачиха колата през прашки и куки към дисковете на задните колела и внимателно я издърпаха отстрани на мократа трева, разточена от джип, след което прибраха колелата и се надяваха, че бавно, но въпреки това те биха могли да стигнат до най-близкото населено място без евакуатор и сервиз. Трябва да кажа, че пътната помощ е много доброто дело, след което пътуването веднага придоби някакъв висок смисъл. За да затворя темата за пътя, още два спомена: в Мордовия, зареждайки се с вода под проливен дъжд, един зареждащ ми се усмихна и ми пожела хубаво пътуване, веднага стана по-топло и тогава видях знак „не ядосвай другите и не се ядосвам. Ние сме гости на този свят. " А на входа на Уралската земя с големи букви беше написано: Урал - континенталната част на страната!

Златоуст - дългоочаквана среща на прохода.

В Златоуст бяхме малко уморени от дългото пътуване и бяхме топло посрещнати от момчетата от УАЗ-патриота Урал клуб, два екипажа. Трябва да кажа, че момчетата за нашето пристигане са подготвили прекрасен маршрут през планините и пещерите на Южния Урал и всеки следващ лагер все повече удивлява окото с красотата на природата, величието на планините и странните завои на планината реки. Въпреки че появата на момчетата веднага ни насочи към факта, че ни очакват изключителни открития и възхитително пътуване по офроуд, планински пътеки и горски пътища. Не би могло да бъде иначе, защото на тениската на Андрей беше написано с големи букви „няма да се върнем в града“ - прекрасно мото и гледката на Максим, професионален спелеолог с много мила усмивка и позитивно отношение към това, което се случва, веднага ни накара да разберем, че сме надеждни ръце и най-добрите водачи в Урал, които просто не можем да намерим. Момчетата ни видяха доста изтощени от пътя и на техния въпрос "къде бихте искали да прекарате нощта днес", след като чухме от последния къс сили, събрани с чувство за хумор, фразата: "ще имаме гора или разчистване, ние не сме придирчиви и дъждът би се премахнал някъде ", те веднага взеха всичко в свои ръце и ни доведоха до връх Магнитка, откъдето ни показаха прекрасна гледка към планините, където трябва да се изкачим, а след това, въпреки нашата непретенциозност, те ни доведоха до прекрасна брезова горичка, където не се гледа в коя посока - наоколо имаше брези, а въздухът беше свеж и мразовит. Вечерта на запознанството беше успешна. Увихме се с пуловери и веднага се появи шега, че сме в Южен Урал, тук трябва да е студено, наистина ли е очаквал някой да е горещо. Момчетата ни приготвиха прекрасен лагман - гореща супа и седнахме на голяма маса с усещането, че почивката ни вече е започнала. Приготви се наргиле с ябълков тютюн и уредихме събиране около огъня и продължихме запознанството си до късно през нощта.

Голямата Сатка.

Пещери на Южен Урал.

Пътят към пещерите се извиваше по едва забележима пътека в гората, бяха заровени уши и ясно се усещаше, че се изкачваме все по-нагоре и по-високо и пещерата не беше нещо под земята, а повече ни се струваше като гнездо в скала . Подготвихме се за срещата с пещерите в Москва и бяхме екипирани като истински спелеолози: прашки, каски, ръкавици, два фара, поджопници, стативи за фотоапарати и еврейска арфа. С целия този шмурдяк стигнахме до входа на пещерата на скалата. Първото куче, което се втурна в пещерата, беше червеноглавият питбул „Бренди“. Зад нея, притискайки се внимателно сред скалите и опитвайки се да пропълзим през дупката, започнахме да проникваме в студената пещера. За пещерите мога да кажа, че истинските пещери са поразително различни от това, което предлагат на туристите в Нов Атон или в други проучени култивирани комплекси. Първо, в тези пещери сталактитите и сталагмитите не се осветяват от различни красиви светлини и единственото оръжие, което ви позволява да се борите с тъмнината, е мощен фар. Второ, лесно е да се изгубите в тези пещери, защото има много депресии и коридори, по които можете да отидете и наистина да се изгубите. Когато се озовах в пещерата, първото нещо пред очите ми беше сив филм от ярката дневна светлина и стоях неподвижно, свиквайки с пълната тъмнина около 5 минути, преди да усетя челото да се превключва на главата ми. Вероятно ще опиша усещанията от всички пещери веднага, защото те са обективни и се отнасят за всички пещери, които видяхме.

В пещерата на планинския цар.

Пещерен ден: Суха долина на река Сим .

Следващият ден започна с преходи до пещерите. Единият беше точно срещу лагера в скалата, а другият по-нагоре по планините в дълбините на горските гъсталаци, откъдето се откриваше прекрасна гледка към точката на лагера и странните завои на река Сим. То беше толкова високо, че дори нямаше никакъв страх, светът отдолу, колите и палатките изглеждаха просто играчки.

Пещерите се оказаха напълно различни от предишните, но речникът ми за описване на пещерите вече е приключил, така че мога просто образно да нарека една пещера „хоризонтална“ друга вертикална, според усещанията. Вечерта слязохме от планините и отидохме в „други планини“, за да видим удивителен природен феномен - място, където бурна река изведнъж напълно изчезва в земята. Тръгнахме от мястото, където тече изпод скалата нагоре на няколко километра по пътя, което би могло да се нарече сухо легло, защото наоколо лежаха камъни, попаднахме на изсъхнали жаби и речна растителност. След известно време вече започнахме да чуваме шума от вряща вода около завоя и отидохме до него. Когато го видяха, бяха смаяни от това, което се разкри пред очите ни. Река, която тече от планините с рев и сила изведнъж изчезва в камъните и има ясна граница, където водата, която, изглежда, трябва да тече по-нататък, изведнъж излиза между камъните, въпреки че каналът се спуска дори по-ниско и нищо не му пречи да тече по-нататък по повърхността, особено след като от всичко става ясно, че реката някога е течала надолу, но нещо се е случило и е накарало планинската река да отиде под земята. Поседяхме известно време на камъните точно на границата на такъв неразбираем вододел и се отправихме обратно към лагера, всеки в своите мисли, които периодично се изразяваха и обсъждаха. Вечерта отново имаше наргиле, баня и весели събирания. Максим ни разкри тайна, че утре ще ни заведе до тайна пещера, която само пещерняците от Урал знаят и ценят за себе си. Отделна част от екипа ни тази вечер отиде за втори път до пещерата в търсене на романтика и приключения. Като цяло завършихме с незабравим паркинг на река Сим, вкусно месо и събирания до сутринта. На следващия ден тръгнахме по пътя към последната ни пещера по маршрута, която, както вече ни беше казано, ще търкаля „покрива на всички“. Покривът вече беше навит, тъй като липсата на мобилна комуникация, незнанието на датите и деня от седмицата с периодичен сън и посещения в пещерите си свършиха работата. Бяхме напълно извън обществото и адски свободни.

Светия Граал.

Пътят до последната пещера беше „пътят на живота“ за някои коли, на Патрула на Сережа се откачи разширител и ние разбрахме това едва на връщане. Отначало пътят се навиваше около грейдера до ушите му в праха, така че каретата отпред не се виждаше, след това трябваше да се форсират няколко много живописни брода и речни корита от „скорост“, без да се излиза от колата и без проверка на брода. Осъзнаването, че тази конкретна пещера е запазена за нас от Максим и много иска да не казваме на никого за нея и да не качваме пистата с координати в мрежата, ме доведе до когнитивен дисонанс, защото едва ли някой би се втурнал там по такива дерета .:) Въпреки че пътят беше безумно красив. Когато вече беше НЕВЪЗМОЖНО да пътуваш и няма къде, Максим се оживи и каза: "Ами, изглежда, че е някъде тук." Току-що имахме време за обяд с комари, гадфили и конски мухи, затова се втурнахме след него да търсим пещера, която да се скрие от парещото слънце и комарите.

Още 50 метра на навигатора.

И наистина, пещерата се оказа дива, защото по пътя към предишните имаше поне някакви знаци, а тук, не само знаци, нямаше дори път и питбул тичаше както винаги, последван от Андрей и нарязана коприва с мачете и трева по-високи от човешкия ръст. Трябваше да се изкачим нагоре. „Още 50 метра, според навигатора" - чухме тези думи от Максим 10 пъти. Отбележка на входа на пещерата беше или бутилка, или парцал, вързан за клон на дърво. И накрая Максим, изпълнен с щастие, извика: „Ето го“ и посочи дупка, обрасла с трева с размерите на няколко баскетболни топки. „Тук 10 метра трябва да пълзиш по лицето си и тогава е по-лесно“, каза той, изпълнен с положителни емоции и вдъхващ ни най-голямата надежда. Погледнахме Алексей, а той от своя страна Максим. Максим разбра какво мислим и като прочете мислите ни, каза: „Не, и Леша може да се катери, защото аз мога да се кача“:). Междувременно питбулът вече е слязъл няколко пъти и е излязъл, показвайки ни, че не е толкова трудно, колкото ни се струва, просто трябва да притиснете муцуната си малко към пода, да изплезите езика си и да пълзите:) . Там, където питбулът пълзи, накарахме Максим да се изкачи първи. Като цяло, придвижвайки се, ритнах триножник пред себе си и държах раница с фотоапарат и проблясъци в зъбите си, които се оказаха напълно изхвърлени на „новините за деня“. Пещерата беше наистина великолепна, особено на мястото, където вече беше възможно да се изправи до пълната си височина и да се отстрани прахът. Тъй като това беше последната ни пещера, решихме да се отпуснем в последната стая и просто да седнем, слушайки звуците и дишането си, оставяйки мислите си да се освободят, да си спомним усещанията и да ги донесем със себе си. На връщане намерихме откъснатия разширител на Серьожа и навигаторът ми Екатерина имаше прекрасна идея да направи палачинки в последната вечер. Трябва да кажа, че имахме късмет с Катрин, бяха три - всички момичета в кампанията се казваха „Катя“. И така, по някаква причина никой не отговори на нашето предложение да правим палачинки на уоки-токито, а ние вече започнахме да се чувстваме тъжни, предполагайки, че най-вероятно Максим Андрей и Катя ще ни напуснат днес.

Обратима хроника на събитията.

„Защо стоите толкова тъжно по петите си?

По-добре би било като тигрица в джип с летяща базука в ръце "